- Information
- AI Chat
Was this document helpful?
Поява-и-основни-постижения-на-класическия-анализ-в-древна-Гърция-и-Рим
Course: Political Sciences
67 Documents
Students shared 67 documents in this course
University: Университет за национално и световно стопанство
Was this document helpful?
Поява и основни постижения на класическия анализ в древна Гърция и Рим
Наченките на аналитичните усилия в Европа откриваме още през епохата на гръцката Архаика,продължила до
VII в. пр.Хр,като главното й постижение е създаването на ,,космологията”.Технологията,по която твори
човешката мисъл в рамките на космологията е ,,колективния разум”.При космологията човекът вече започва
да прониква в структурата на сложните процеси.Така аналитичният колективен разум ражда мита.Родовото
общество се е нуждаело точно от такъв тип мислене,който съдейства за неговото ,,цивилизоване”.Затова и
легендарният анализ се оказва безалтернативен (не се раждат ,,контрамитове”).
Заедно с положителните си черти гръцкият легендарен анализ притежава и редица дефекти.Първо-човекът
все още смесва сложната истина с измислиците.Освен това историческият опит от миналото определя как да
се действа ,,сега”,но условията вече не са същите. Второ-човекът все още разчита на ,,Божественото
съдействие” вместо да сеоповава единствено на самия себе си. Трето-човекът все още търси идеала за живота
на земята в един нереален,несъществуващ свят-там където живеят боговете. Четвърто- легендарният анализ
няма авторство.
Следователно резултатът от легендарния анализ е много сложен и противоречив.От една страна помага за
развитието на човечеството,а от друга-спъва индивидуалната еволюция на личността.Затова от VII в. пр.Хр.
този анализ започва да става непроизводителен.Животът на хората в Древна Елада се променя коренно-
родовообщинният строй се разпада и възниква новото робовладелско общество. Първите въпроси които
започва да си задава гъркът са: Защо идеалът на божествения свят не се пренася на земята?Нещо повече
животът дори става много по-тежък.Дали на замята не съществува нещо,с което не могат да се преборят и
самите богове?Така постепенно се изменя начина на мислене.От един момент човек осъзнава,че трябв да
промени принципите и технологиите н своя анализ.Като отдръпне погледа си от света на боговете и насочи
цялото си внимание изцяло към реалното робовладелческо общество.
Така се ражда вторият пласт в аналитичната култура на цивилизоващия се човек-т.нар. диалогичен
анализ.Той става мода в гръцкия свят през епохата на Класицизма от VII до IV в.пр.Хр.Негов създател е
Сократ,а апогеят си достига при Платон (книгата му ,,Държавата”).Проблемите вече се обсъждат не с
измислени герои,а със земни,конкретни хора.Вече има индивидуално мислене.Приносите на диалогичния
анализ са:
Първо.Цивилизовалият се вече човек ,през епохата на Класицизма започва да мисли напълно
самостоятелно;отказва се от аналитичните услуги на ,,колективния размисъл”. Мислещият човек вече
предпочита да използва ,,двустранен диалог” с друг умен човек.
Второ.Човекът вече напълно се е освободил от илюзията за божествената помощ като път да се решат
проблемите на земята;за божествените неземни идеали.
Трето.Човекът намира ново средство за откриване на истината-,,изследването”.Това е първия творчески
метод на анализ при човешкото мислене-ражда само нови знания,които не са наследени отпреди.Затова той е
творчески анализ.
Четвърто.Създават се първите класически творчески,индивидуални методи,родени от технологията на
диалогичния анализ-,,наблюдението” и ,,сравнението”.Чрез тях пък се ражда третият творчески аналитичен
метод-,,дедукцията”.
Пето.Ражда се ,,аргументът”-обобщение на реална информация,която се използва съзнателно като
основание,за да защити конкретен,оригинален възглед.Тоест-при диалогичния анализ вече се борави само
с реални факти..Творческият индивид не само развива,той започва да доказва.
Шесто.В диалогичния анализ се ражда авторското аналитично мислене.За разлика от легендарния анализ
тук анализаторите са конкретни,те са известни.Вече има алтернативно мислене-всеки автор отстоява свое
мнение (като го подкрепя с аргументи).
Седмо.Всеки участник в новия тип анализ подбира своите аргументи на база на различната си ценностна
система.А способността на анализиращия човек да защитава ценности,да подбира аргументи,чрез които да
прави крайните оценки в своите нови аналитични открития,в полза и на база на конкретните си ценности, е
наречена ,,методология”.Следователно диалогичният анализ ражда първата методология в историята на
аналитичната традиция за окончателната оценка на аналитичната истина. Тази методология е известна като
,,проста диалектика”.
Осмо.Простата диалектика тръгва от фактите,въз основа на които се избират аргументите.Формулира се
теза,след което се ражда следващия нов продукт-спорът,който пък от своя страна ражда третият плод на
Students also viewed
- Анализ на ежедневния стил в работата на политика
- Тема 3 - Теми по метод и методология на политическия
- Глава Х. Анализ на темите от текущия политически процес
- Битието на аналитичните продукти
- Анализ на проблематиката от областта на приключилите политически процеси
- ВЪЗНИКВАНЕ И ПОСТИЖЕНИЯ НА ЕВРОПЕЙСКАТА КЛАСИЧЕСКА АНАЛИТИЧНА ТРАДИЦИЯ